Column van de week: onbekend maakt onbemind

Column van de week: onbekend maakt onbemind


Geplaatst op 30 november -0001

Iedere twee weken een column van de buurtsportcoaches van de gemeente Velsen. Vandaag is het woord aan José Nonnekens. Zij is buurtsportcoach in het voortgezet onderwijs in de gemeente Velsen. In deze column aandacht voor het sporten door en voor middelbare scholieren.

Het is mijn taak om jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar in de gemeente Velsen te motiveren om te gaan bewegen of om te blijven bewegen. Dat doe ik met een aantal projecten. De schoolsporttoernooien is daar één van. Maar ook bijvoorbeeld de sportoriëntatie voor de bovenbouwleerlingen van het middelbaar onderwijs. Graag wil daar in deze column iets meer over vertellen.

Dat is voor de sportoriëntatie in mijn beleving echt van toepassing. Als leerlingen onbekend zijn met een sport dan zullen zij zo’n sport ook nooit gaan beoefenen. Daarom worden er bij de sportoriëntatie veel onbekende, niet alledaagse sporten aangeboden, zoals cricket, boogschieten en mountainbiken.

In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs is het belangrijk om leerlingen te motiveren of gemotiveerd te houden om te gaan sporten of juist te blijven sporten. Onderzoek wijst namelijk uit dat dit de leeftijdsgroep is waar de meeste uitvallers zijn. Sportoriëntatie betekent niet alleen kennismaken met, wat snuffelen aan nieuwe, leuke vormen van sport en bewegen, maar ook leren kiezen. Wat is een leuke sport? Wat is een activiteit die bij mij past?Ook leren leerlingen verschillende motieven om te gaan sporten, bijvoorbeeld om je conditie te verbeteren of om te winnen. Of gewoon voor de gezelligheid. Ze maken kennis met verschillende manieren van sporten, bijvoorbeeld binnen- of buitensport, recreatief of prestatiegericht. Of in teamverband of individueel. Maar de belangrijke randvoorwaarden komen ook aan bod: wat kost een lidmaatschap, hoe goed is een vereniging bereikbaar, ook ’s avonds als het donker is en hoe groot is een vereniging?

Hoe deze sportoriëntatie wordt aangeboden is per school verschillend, school mag er zelf invulling aan geven. Ik heb vanuit mijn functie als buurtsportcoach een aantal jaar de sportoriëntatie georganiseerd voor het Tender College IJmuiden. Aangezien dit een kleine VMBO-school is, met weinig en kleine klassen (maximaal 10 leerlingen per klas) is dat anders organiseren dan bijvoorbeeld het Vellesan College, met 4 vierde klassen met ca. 30 leerlingen.Bij het Tender College IJmuiden gaat het altijd in overleg met de vakleerkrachten welke sporten zij graag willen doen. Vanuit die wensen ga ik er mee aan de slag en zoek ik contact met de desbetreffende sportvereniging of sportschool. Bij het Tender College zijn het afgelopen jaar de volgende sporten aan bod gekomen: tennis, mountainbiken, boogschieten, roeien, hockey, rugby, badminton, judo, zelfverdediging, boksen, dansen, trampoline springen, biljart, squash, schermen en blo-karten.

Bij het Vellesan College is het door het aantal klassen en de grootte van de klassen mogelijk om de leerlingen, per periode, te laten kiezen uit vier verschillende sporten. Zij schrijven zich in voor de sport van hun keuze. Weliswaar volgens het principe VOL=VOL, maar dat betekent ook dat de leerlingen die snel hun keuze maken hun favoriete sport kunnen gaan doen.Dan denk je, super gaaf zo’n leuk sportaanbod? Maar het blijven toch pubers. Waar de ene leerling heel enthousiast en gemotiveerd met een clinic start, zitten er altijd een aantal leerlingen bij die niet of minder gemotiveerd zijn. Dat is jammer voor de leerlingen die er wel zin in hebben maar dan is het de kunst voor de sportaanbieder om iedereen mee te krijgen en er leuke lessen van te maken. Vaak lukt dit gelukkig wel. Soms hebben de leerlingen aan het begin van bijvoorbeeld een mountainbike les hun mening al klaar ‘stom’ of ‘echt niet leuk’. Maar na afloop van de clinic zijn ze dan toch heel enthousiast. Dan hebben wij ons doel weer gehaald.

Alle leerlingen maken tenminste één keer kennis met een nieuwe sport, ze ´ruiken´ er aan. Ook al doen ze er nu helemaal niks mee, ze hebben het wel een keertje gedaan. Misschien als ze over een paar jaar toch weer willen gaan sporten, dat ze zich dan die les sportoriëntatie herinneren en besluiten te gaan squashen of te gaan dansen of wat dan ook! Dan hebben wij met het aanbieden van deze nieuwe, soms onbekende sporten toch iets bereikt. Daar doen we het voor!